Kvällens kommunderby mot Gullabo-Gullaboås på Dackehed slutade 1–1 (1–0) efter en sen kvittering från vår sida – en poäng som kan visa sig viktig för lagmoralen framöver.

Matchen inleddes med ett piggare hemmalag som också rättvist tog ledningen redan i den sjunde minuten. Vi arbetade oss dock successivt in i matchen och började hitta längre anfall och mer bollinnehav ju längre halvleken gick. Däremot hade vi svårt att ta oss igenom Gullabo-Gullaboås försvar, och när vi väl skapade lägen satt avsluten utanför målramen.

En avgörande händelse inträffade två minuter före paus när vi drabbades av en utvisning och tvingades spela med en man mindre resten av matchen. Trots det fortsatte vi på samma sätt som vi avslutade den första halvleken.

Det märktes knappast att vi spelade tio mot elva under den andra halvleken. Snarare var det vi som drev spelet framåt, samtidigt som hemmalaget i ledning fokuserade mer på kontroll än att gå framåt offensivt.

Vi hade fortsatt svårt att skapa de riktigt heta målchanserna och körde ofta fast strax utanför straffområdet. Men i den 87:e minuten kom till slut läget. Hemmaförsvaret hamnade fel och fällde Viggo Arvidsson, vilket gav oss straff. Viggo tog själv hand om den och satte säkert kvitteringen till 1–1.

Hemmalaget tryckte på under slutminuterna, men vi stod emot starkt med tio man och kunde åka hem med en viktig poäng i bagaget.

Flera spelare stod för fina insatser och tog stort ansvar – inte minst våra yngsta spelare som fick chansen och verkligen tog den. Strongt gjort!