BAIF besegrade Rockneby IK med 3-2 (1-1) i sista gruppspelsmatchen av Toyota Cup. Därmed är gruppsegern ett faktum och vidare slutspel är att vänta i april. På förhand visste vi om att kryss och seger skulle innebära avancemang. Men det var långt ifrån säkert att så skulle bli fallet i eftermiddagens match. Rockneby bjöd på hårt motstånd och tog också en tidig ledning efter en kvart. En ledning som dock bara varade i knappt två minuter eftersom Nahom Weldu Habte reducerade på ett snyggt sätt till 1-1 kort därpå. Inga fler mål före paus, men väl ett ribbskott och ett stolpskott från vår sida så knapp fördel chans- och spelmässigt.

I andra halvlek rivstartade vi med högt tempo och stort bollinnehav. Ledningsmålet låg i luften så att säga, men utdelningen uteblev. Istället bjöd vi gästerna på ett mål till 1-2 i minut 64 och helt plötsligt var vi åter i underläge och just då även nedpetade från tabellens förstaplats i och med att Kalmar AIK, som startade sin match mot Ljungbyholm en timme tidigare, i detta läge redan hade säkrat en 4-1-seger.

Ytterligare minst ett mål krävdes, och det kom också! Vår offensiva slutforcering gav oss straffspark i den 73:e minuten och den chansen förvaltade Markus Lemon på bästa sätt fram till 2-2. Med sex minuter kvar så tilldelas vi ytterligare en straffspark och även denna slogs på bästa tänkbara sätt av Markus Lemon. 3-2 stod sig matchtiden ut och vi kunde därmed torka svetten ur pannan och andas ut. Gruppsegern var säkrad!