Om BAIF

Bergkvara AIF 1948

BAIF är fotbollsföreningen från kustsamhället Bergkvara i den sydöstligaste delen av Småland, en mil från Blekingegränsen och mittemellan Kalmar och Karlskrona. Vi spelar våra hemmamatcher på Hagaborg IP och våra färger är rött, blått och vitt.

Föreningen grundades officiellt den 13 april 1930 då vår första styrelse valdes. Men redan tidigare hade det spelats fotboll i Bergkvara och i grannbyn Gökalund. Dessa två klubbar kallades för Bergkvara IF och Gökalund AIS, men båda saknade stadgar och styrelse.

Klubbfakta

• Bergkvara AIF grundades den 13 april år 1930. Två år senare blev vi medlem i Smålands Fotbollsförbund.

• Axel Jönsson var namnet på BAIF:s förste ordförande. Han verkade under två perioder på 1930- och 40-talet.

• Vi spelar i röda tröjor, blå byxor och vita strumpor.

• Våra hemmamatcher spelas på Hagaborg IP som invigdes 1957. Här finns två elvamannaplaner med naturgräs. A-planen mäter 105 x 65 meter.

• Publikrekordet är från 1966 då 2 200 åskådare bevittnade seriefinalen mot Kalmar AIK i division 4. Vi vann matchen med 2–0 och gick det året upp i trean.

• Vår främsta merit är en åttonde plats i division tre år 1967.

• Kim Johansson har rekordet för flest spelade matcher i BAIF, 782 stycken. Kim passerade år 2022 Kent Johanssons tidigare rekord på 760 matcher.