Bergkvara AIF seriefinal 1966

Publikrekordet: 2 200 åskådare

1966-09-24 – Bergkvara AIF – Kalmar AIK 2–0

Lördagen den 24 september 1966. Den dagen glömmer vi inte i första taget. Seriefinal mot Kalmar AIK i division 4. För första gången hade Bergkvara chansen att gå upp i division 3. Tidningarna skrev efter matchen: Bergkvara värre än Allsvenskar! 2 200 personer runt Hagaborg, det var mer publik än på de flesta matcherna i allsvenskan denna lördag. Ett helt fantastiskt publikrekord. Nu över till själva matchen.

BAIF ställde upp med följande lag:

• Holger Axelsson
  • Stig Jaensson
  • Vidar Lundström
  • Gunnar Holgersson
  • Ruben ”Bua” Alexandersson
  • Bo Nilsson
  • Bengt Persson
  • Einar Holgersson
  • Karl-Gustav Andersson
  • Pelle Stenberg
  • Staffan Lindberg
  • Anders Sturesson

Nästan bara Bergkvara-grabbar är värt att notera. Det var ett mycket fint idrottsgäng som Pelle Stenberg tränade. Alltid en härlig stämning i omklädningsrummet innan matcherna. Inför seriefinalen var det däremot ganska tyst, antagligen var grabbarna lite nervösa. Men den nervositeten som eventuellt fanns försvann redan efter sex minuter, då lagets obligatoriska målskytt K-G Andersson dundrade in 1–0.

Spelet böljade sedan fram och tillbaka. AIK började få grepp om matchen. Då slog K-G till igen med 2–0 som följd. Andra halvleken dominerade BAIF utan att lyckas göra fler mål. Två gånger räddade AIK:are på mållinjen och segern var helt motiverad när domare Malm från Huskvarna blåste för full tid.