Juni visade sig från sin allra bästa sida när årets första träningsmatch gick av stapeln på Hagaborg på fredagskvällen. Derby mellan BAIF och Söderåkra AIK stod på menyn, ett på förhand tufft motstånd för oss med tanke på att vi förra året fick bevittna hur de ”joggade” igenom serien obesegrade. Lite av samma visa fick vi även se i första halvlek denna kväll. SAIK pressade tillbaka oss och öste på mot vårt mål. I paus stod det dock bara 1–2 till gästerna, något i underkant sett till skapade målchanser. Vårt mål gjordes på nick av Alexander Olsson, och kanske var detta vår enda riktiga målchans under första 45.

I andra halvlek fick vi se en scenförändring och nu var det vi som stod för det mesta och bästa av både spel och chanser. Redan nämnde Alexander O visade att målformen håller i sig från förra året då han nickade bollen i nät för andra gången efter cirka 60 minuters spel, 2–2. Känslan var att ett hattrick skulle komma, men det ville sig inte riktigt och en ribbträff var det närmaste han kom. Matchen slutade oavgjort tillslut och summa summarum så lämnar vi denna match med en bra känsla, inte minst då tack vare vår andra halvlek där vi fick spelet att lossna.

Nytt spelsystem och matchovanan märktes av i början men försvann mer och mer. Mycket positivt finns därför att ta med oss inför kommande två träningsmatcher som även dessa spelas mot division fem-motstånd (Möre BK och Vissefjärda GIF). Sist men inte minst säger vi välkommen tillbaka till Tim Johansson som fick göra ett inhopp i andra halvlek, hans första match sedan korsbandsskadan för snart två år sedan.