Svarta byxor och rödrandiga tröjor

Kapitel 1

Fanns det fotboll före Bergkvara AIF?

Bergkvara IF

Ja! Det fanns två klubbar i Bergkvara och Gökalund. 1922 bildades Bergkvara IF som var BAIF:s föregångare. Man spelade matcher på Sjöslätten. I laget fanns Johansson, som jobbade på Alm & Berg och var både den som ordnade alla kontakter men också var lagets ”stjärna”.

Erik Larsson kom in i laget 1923, Sven Jönsson 1927 och Alf Arklind 1929. Olle, Arvid och Gustav Ergon (tidigare Jonsson) var också med i laget. Övriga spelare de första åren var Tor Dahlström i mål, Anders Sjökvist, Ivan Borg, Hans Emilsson, Karl Pedersén, John Jonsson, Hjalmar Lundgren, Evert Eriksson, Lennart Bruce, Gunnar Branting, Johan Robertsson, Lage och Sven Haglund, Gösta Henricsson, Gilbert Jonsson och Karl Olsson. Sten Sjögren, som jobbade i Nilssons tapisseri i Gökalund och spelade i Kalmar FF, var tränare för laget.

Klubben ordnade fest på Skytteholmen som bekostade skor. 1925 skaffade man första matchdräkten; svarta byxor och rödrandiga tröjor.

Gökalunds AIS

Gökalunds AIS var mer att räkna som en ungdomsförening som spelade på en iordningställd plan i Gummebo. De spelade redan i början på 1920-talet, oklart när. I laget fanns bröderna Hans Karlsson (senare Warstrand), Fredrik Karlsson, Erik Karlsson (senare Eilert) och Verner Juhlin. Även friidrott som diskus, höjdhopp och spjut förekom. Spelarnas mödrar sydde dit revärer på byxorna, annars var det sparsamt.

Uppsving för idrottsrörelsen

Efter Olympiaden i Stockholm 1912 var det många idrottsföreningar som bildades och i skiftet mellan 1920- och 1930-talen upplevde Sverige en folkrörelse som fortsatte fram genom andra världskriget. I denna tid bildades Torsås GoIF 1912, Gullaboås IF 1929 och Bergkvara AIF 1930. Även Söderåkra AIK bildat 1938 och Norra Tång BK 1939 får anses vara en följd av denna folkrörelse. Gullabo SK bildades 1950.

I Bergkvara hade man redan då intresserat sig för fotboll i många år. Träningar och matcher hölls på Sjöslätten.

Fotbollsplanerna

På 1920-talet planerar Bergkvara Municipal, i samband med att en ny stadsplan görs 1927, att bygga en ny idrottsplats norr (bakom) om framtida komministergård. Men då denna plan skulle legat på privat mark (Ängen) och endast 60 centimeter över grundvattennivån, la man dessa planer på is.

Sjöslätten var föreningens första fotbollsplan från 1930 till cirka 1933. Därefter spelades det fotboll på Skällenäsplanen vid Kronkviststugan mellan åren 1933–34. Under ett halvår var man sedan på Ragnabosand, innan planen vid Hembygdsparken blev klar. 1957 invigs Hagaborg.