Medlemsavgiften är från start 1:50

Kapitel 2

13 april 1930 – Starten

Bergkvara AIF sägs ha bildats den 13 april 1930 i den fastighet som vi i alla år senare kallat för ”Jockes”. Men redan den 31 mars hade ett antal idrottsintresserade Bergkvarabor träffats för att organisera fotboll och andra idrotter i klubbform. Den 13 april hade man middagsmatch nere på Sjöslätten. Ska vi gissa att det var en fin vårdag och ”kustgänget” spelat bra? Efter matchen träffades spelare och andra intresserade på Bergkvara Hotell, skrivs det. Man diskuterade igenom problemen och kom överens att det var kul att spela fotboll. Och därför behövdes en förening.

Bergkvara Allmänna Idrottsförening – B.A.I.

Förkortningen B.A.I.F. kommer in i protokollen ett par år senare.

Om det var på Bergkvara Hotell eller ”Jockes” kan vi idag inte vara säkra på, men ”Jockes” ägdes då av frisör Nyrén, som senare blev den förste ordinarie ordföranden. Skällenäs 1:17 – Bergkvara nr 1 – Segelmakaren 10 är det officiella namnet på den fastigheten. Idag ägs tomten av Torsås Kommun efter att fastigheten brann 1977. Många Bergkvarabor önskar att det byggs upp ett nytt hyreshus på den, kanske i stil med det gamla ”Jockes”.

Denna fastighet ägdes vid BAIF:s bildande av bankchefen Ragnar Ekerot, som 1919 köpt den av Josef Karlberg. I huset fanns vid bildandet Bergkvara Handels (kooperativa) och Nyréns Frisersalong och kemikalieaffär. Första styrelsen (interim) blir skomakare Axel Jönsson ordförande, H G Nyrén, åkare Gunnar Nyström, skohandlare Georg ”Jocke” Olsson, skräddarsönerna Olof och Arvid Ergon och Evert Eriksson.

Suppleanter blir Helge Söderberg och Hans Emilsson. Nyström blir protokollförare, Olof Ergon kassör. Julius Karlsson och Folke Söderberg utses att granska räkenskaperna. Av protokollet vid det första styrelsemötet den 22 april 1930 kan man läsa att man ”plockar” stadgar till föreningen från ”Torsås Idrottsförening” och ”Lyckeby Förening”.

Årsmöte ska ske ”andra söndagen i april”. Detta ändras senare till ”andra söndagen i februari”. Stadgarna trycks sedan efter ett möte den 21 juli 1930.

Året efter blir Nyrén ordförande i ett år, med rösterna tolv för och fem emot, men han flyttar under året och Axel Jönsson återkommer som ordförande. Han sitter till 1932. Övriga styrelsen 1931 är Axel Jönsson, Folke Söderberg, Albert Persson, Olof Ergon, Georg Ohlsson och John Johnsson. John Johnsson, Erik Larsson och Olof Ergon blir fotbollssektion.

”En fotboll i ”råläder” av prima kvalitet köps in för 17 kronor. Vi ska minnas att bollarna då innehöll gummiblåsa och snörades, vilket ofta gav märken i pannan vid nickar.”

Första tröjan är ”karamellfärgad” vilket då bör vara ljust röd, nästan rosa. En fotboll i ”råläder” av prima kvalitet köps in för 17 kronor. Vi ska minnas att bollarna då innehöll gummiblåsa och snörades, vilket ofta gav märken i pannan vid nickar.

Medlemsavgiften är från start 1:50 kronor. 29 medlemmar löste avgift. Gustav Sjöholm (född 1919) har berättat att han retade sig på att han inte var med vid bildandet. Han blev medlem 1931.

Man köpte in fem par fotbollskor, en blåsa, två par byxor (!), en protokollsbok och 1 000 inträdesbiljetter. Man spelade i Möreserien (avgift 2 kr!) och det kom in 253:18 kronor i inträden. Utgifterna år 1930 var 236:17 kronor. Man spelade också ett par matcher mellan gubb- och flicklag där intäkterna blev 125:78 kronor.

Två danser hölls, en i Folkets Park och en på Skytteholmen, som gav 491:49 kronor i omsättning och tycks givit 90 kronor i netto. Dessa fester (eller ”fäster” som det står i handlingarna) anordnades ihop med ”Socialdemokratiska ungdomsklubben” som delat nettot med B.A.I. (Bergkvara Allmänna Idrottsförening).

Totala omsättningen år ETT var 897:16 kronor med ett nettoöverskott på 43:80 kronor. I juni köps ännu en boll in, en boll (storlek fyra) till damerna och dubbar. Fotboll blir huvudsakliga sporten, men även gymnastik, friidrott, bandy och simning fanns inom föreningen i början.

Sjöslätten blir hemmaplan de första tre, fyra åren. Senare skrivs det om vinröda tröjor, liksom ljusgröna. När de olika tröjfärgerna byts har inte alltid gått att få fram. På styrelsemötet den 21 juli 1930 beslutas att köpa in ”1 dussin fotbollsdräkter”. ”Färgen på dräkterna skulle fotbollslaget få bestämma”.

Tränare år 1930 är Gösta Henriksson. Senare under året köps ett par knäskydd in för 7:35 kronor till Edvard Eriksson. Gösta Jönsson köper ett par fotbollskängor och ett par ”benläder” för 1 krona. En hoppställning köps in till allmän idrott, liksom diskus och måttband. Affischer (300 st) och biljetter köps in för 23 kronor.

En episod från april 1931 måste också refereras:

Ordföranden får i uppdrag ”att av Daenfeldt, som under en fotbollsmatch spelat med i laget och därmed av materialförvaltaren utfått ett ställ kläder, vilka han sedan vid sin flyttning inte lämnat tillbaks, råka tillrättaskaffa kläderna”.

Den 19 april 1931 träffades styrelsen på Sjöslätten för att diskutera förbättring av fotbollsplanen. Tisdagar och fredagar klockan halv sju ska man träffas för arbetet. ”Spadar, hankar, kärror och sådana verktyg ska medtagas”.

Bergkvara AIF - Lagfoto på Sjöslätten 1930-talet

Bergkvara AIF 1930